Ana içeriğe atla

Kayıtlar

FARABİ'NİN SİYASİ GÖRÜŞLERİ-HAYRETTİN GÜL

Farabi (874-950) yaşamında çokça seyahat etmiş, içerisinde Mısır’ında yer aldığı bir çok İslam devletini   ziyaret etmiştir. Siyaset felsefesi ile teorik açıdan sıkı bir şekilde ilgilenmesine ve bu alanda bir çok eser vermesine rağmen siyasetin pratik yönüyle ilgilenmemiş, kendisine yapılan teklifleri geri çevirmiştir. Ona göre siyaset düşünürünün yeri toplumdan uzaklaşma veya inzivaya çekilme değildir, aksine teori ve pratiği birleştirmekteir. Bu görüşüne rağmen iktidara çok yakın olmasına rağmen siyasi ototritenin emri altında çalışmamıştır.Mücahid’e göre Farabi, Plaston’un siyasetin erdemli insanların işi olmadığı şeklindeki gürüşünü kendi yaşamında uygulamıştır.Farabi Yunanca’dan bir çok kitabı özellikle de Eflatun ve Aristo’nun eserlerini çevirmiştir. (Mücahid,1995:68-69) Farabi Yunan siyaset felsefesi ile İslam düşüncesini uzlaştırmaya çalışan ilk filozoftur. O bu amaçla ortaya koyduğu siyaset felsefesiyle hem İslam düşüncesini hem de kendinden sonra gelen İbn Bacce, ...

Aristo'nun Siyasi Görüşleri-Hayrettin Gül

Aristoteles siyaset kavramını genel olarak siyaset bilimi ile aynı anlamda kullanır. Siyaset bilimi ona göre pratik bilimler içinde yer alır. Siyaset bilimi insanların fiilleri, iyi yaşam ve vatandaşların mutluluğu gibi konular hakkında incelemeler yapan bir alandır.(Aliağaoğulları,2015:138) Aristo’ya göre siyasetle ilgili bilgi en önemli bilgi olmalıdır. Çünkü siyaset bir ülkede hangi bilimlerin gerekli olduğu, kimlerin neyi   ne kadar öğrenmeleri gerektiğini belirleyen bir bilimdir. Diğer taraftan siyaset yapılması istenen ve istenmeyen durumlar için yasalar hazırlar. Bundan hareketle siyasetin tüm iyiler içerdiği ve insanlar için iyi olanı ortaya koymaya çalıştığı söylenebilir. İyi olan şey hem insan hem de ülke için aynıysa bu noktada iyiyi ülkenin elde etmesi daha güzeldir. Ona göre bir şeyi sadece bir insan için elde etmektense ülke için elde etmek daha güzel olacaktır. (Aristo, 2014:,22) Aristo’ya göre insanlar bildikleri konularda iyi kararlar verebilir. İnsan özellik...

Eflatun’un Siyasi Görüşleri-Hayrettin Gül

Eflatun Sokrates’in talebesi olup hocasının fikirlerini kaleme alıp diyalog biçiminde hazırladığı eserlerle onların günümüze ulaşmasını sağlayan tarihteki en önemli filozoflardan biridir. Burada sadece onun siyaset felsefesiyle ilgili görüşlerini genel hatları ele alacağız. Sokrates, erdemli insanların yönetmesini, erdemin öğretilebilirliğini savunup buna göre faaliyet göstermişken Eflatun’a göre iyi insan ancak iyi bir siyasal örgütlenme içinde var olur.Yani iyi insan ancak iyi bir toplum içinde mümkün olur. Buna göre yapılması gereken şey iyi bir toplumun inşa edilmesi ve bunun için zorunlu olan iyiliğin bilgisidir.(Alioğulları, 2010:91) Eflatun, hocası Sokrates'in eşitsizlikçi düşüncelerini detaylandırmış ve geliştirmiştir. Platon sofistlerin temelden karşı çıkarak saldırdığı Aristokratik değerleri Sokrates’in bilgelerin yönetimi düşüncesi bağlamında yeniden yorumlamış  sistemleştirmeyi başarmıştır. Platon’un demokrasiye karşı olumsuz düşüncelerinin oluşmasında yaşadığı...

SOKRATES’İN (Î.Ö. 449 - 399) SİYASİ GÖRÜŞLERİ-Hayrettin Gül

Herhangi bir eseri olmayan Sokrates’in görüşleri daha çok talebesi Eflatun tarafından kaleme alınmış ve onun eserleri aracılığı ile günümüze ulaşmıştır.Felsefe tarihinde yaşam pratiği ile fikirleri arasında bir uyum olan yani fikirlerini ilk önce kendi yaşamında uygulayan kişiler var olmuştur. Teori ile pratiği yaşamlarıyla buluşturan filozoflardan biri belki de en dramatik olanı Sokrates olmuştur.(Arslan, 2010:83)Sokrates, içinde yaşadığı dönemde öne çıkan sofist felsefi gelenekle ilişki içindeydi ve onu bu geleneğe bağlayan temel bağlantılar mevcuttu. İşte bu bağlantı noktalarından biri felsefi yönelimini nesneye değil özneye yani insana çevirmesidir.Sofist geleneğin de bir özelliği olmak üzere, felsefi ilgisini bilinene, yani nesneye değil; bilene, yani özneye, daha açık bir ifadeyle insana yöneltmiştir. Bu Sokrates'i Sofist düşünsel geleneğe bağlayan ana halkalardan biridir. Sokrates sofistler gibi insan her şeyin ölçüsüdür kabulünden hareket ediyordu. O halde mademki her ...

PRENS SABAHATTİN’İN HAYATI ve ESERLERİ-Hayrettin Gül

  -HAYATI -GİRİŞ  Osmanlı devletinin gerilemesinin ve Avrupa’nın ilerlemesinin Osmanlı münevverlerindeki yansımaları farklı olmuştur. Özellikle 1850’li yıllardan sonra bir çöküşün eşiğinde bulunan devletin içinde bulunduğu olumsuz şartları tersyüz edebilmek ve yeniden eski görkemli günlerine döndürmek için düşünce ve eylemleriyle öne çıkan aydınlar olmuştur. Tanzimat döneminden sora özellikle artan yenilik ve değişim arayışları aydınların dünyasında biz neden geri kaldık sorusunu ön plana çıkarmıştır. Batı karşısında günden güne kan ve güç kaybeden Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu kötü ve olumsuz şartları tersyüz edip tekrar eski mehabet ve görkemli günlerine dönebilmesi için arayış içinde olup fikir sancısı çeken entelektüellerden biri Prens Sabahaddin’dir. Sabahattin, oldukça çalkantılı ve gerilimli bir hayat yaşamıştır. Daha küçük yaşlardan itibaren okumaya düşkünlüğü ve bilimsel merakı üst seviyede olduğu görülmektedir. Sabahattin hem fikir ve düşünceleriyle hem ...